بحران افغانستان نتیجه سیاست های نادرستناتو است/ آمریكا رفتار خصمانه خود در برابر ملتها را تغییر دهد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار ایرنا 'محمود احمدی نژاد' روز دوشنبه در پنجمین كنفرانس اقتصادی افغانستان كه با حضور روسای جمهور افغانستان؛ پاكستان و تاجیكستان تشكیل شد، ادامه داد: وضعیت كشورهای فلسطین و بسیاری از كشورهای آمریكای جنوبی و آسیا تحت تاثیر همین مدیریت با بحرانهای اقتصادی متعدد مواجه شده است.

وی با طرح این سئوال كه آیا نباید علت اصلی استمرار حضور كشورهای عضو ناتو را با هدف تسلط بر جهان جستجو كرد؛ ادامه داد: آنها همچنان به دنبال تسلط بر سرزمینهای مختلف هستند و مقابله با تروریسم بهانه ای بیش نیست.

احمدی نژاد با اشاره به حضور نیروهای ناتو و آمریكا در افغانستان، یادآور شد: حادثه پر رمز و راز 11 سپتامبر كه در نهایت منجر به دستگیری یك متهم و كشته شدن آن پس از 10 سال شد، عامل اصلی دخالت ناتو در افغانستان بیان شد.

وی ادامه داد: دخالت ناتو در افغانستان، پاكستان و منطقه به این بهانه افزایش و در پی آن ناامنی نیز گسترش یافت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، علت اصلی بحرانهای افغانستان و دیگر كشورهای مشابه را سیاستهای نادرست ناتو و دولتهای عضو آن دانست و تاكید كرد: اصلاح اوضاع این سرزمینها با شرایط كنونی و سیاستهای ناتو دشوار است.

احمدی نژاد در ادامه با چند پیشنهاد برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان، پیشنهاد كرد: دولتهای عضو ناتو بویژه آمریكا سیاست های خصمانه خود را در مقابل ملتها تغییر دهند و با احترام به ملتها، از تحقیر و سلطه طلبی بر آنان پرهیز كنند.

وی تاكید كرد: آنها باید بپذیرند كه دوران امپراطوری ها به پایان رسیده و كسانی كه از تاریخ عبرت نگیرند، محكوم به مجازات هستند.

رئیس جمهور ایران در ادامه خواستار ترك نیروهای ناتو از افغانستان در كوتاهترین زمان ممكن شد و افزود: دولت و ملت افغانستان به دنبال اعمال حاكمیت ملی خود هستند، به طوری كه با رفتن نیروهای ناتو بدون شك جریان مواد مخدر و تروریسم در افغانستان از میان خواهد رفت.

وی با بیان اینكه مردم افغانستان می توانند در این شرایط كشور خود را بدرستی اداره كنند، اضافه كرد: اگر به مدت 10 سال سالانه فقط 25 درصد از هزینه های حضور ناتو و یا فقط پنج درصد از بودجه نظامی كشورهای عضو ناتو در اختیار دولت و مردم افغانستان قرار گیرد، این كشور بدون شك به سرانجام بهتری خواهد رسید.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم كشورهای عضو ناتو نیز این امر را بر حضور نیروهای نظامی خود در افغانستان ترجیح می دهند.

احمدی نژاد گفت: جهان نیازمند نظمی جدید است تا حقوق مردم دنیا در آن حفظ شده و همه ملتها و دولتها براساس نیازهای انسانی شكل گیرد.

وی افغانستان را عضوی از خانواده بزرگ جامعه بشری با موقعیت خاص، ممتاز و سابقه بزرگ فرهنگی و تمدنی ذكر كرد و گفت: این كشور دارای مردمی سختكوش و پایبند به ارزشها كه آزادیخواه و مخالف سلطه طلبی دیگران هستند.

رئیس جمهوری تصریح كرد: افغانستان كشوری سرشار از استعدادهای انسانی و منابع طبیعی است كه می توان با اتكا به آن افغانستان را آباد كرد.

وی اظهار داشت: بدون تردید مردم افغانستان با تكیه بر فرهنگ، ادب و اندیشه و نیروی خدادادی خود قادرند بر مشكلات فائق آمده و آینده روشنی را برای كشور خود رقم بزنند.

احمدی نژاد گفت: مسئولیت مشترك ما كمك به افغانستان است و این كمكها در دو سطح قابل برنامه ریزی است، نخست كمكهای مالی، اعتباری، فنی، مهندسی، درمانی و آموزشی است كه در نشستهای قبلی این اجلاس به تصویب رسیده است كه ادامه و گسترش ارایه این خدمات مفید و لازم است.

رئیس جمهوری اضافه كرد در اجلاسهای قبلی كشورها تعهداتی را پذیرفته اند كه بخشی از آنها انجام شده و بخشی دیگر به سرانجام نرسیده كه آنها نیز باید پیگیری شود.

به گفته احمدی نژاد، خوب است گزارشی مستند تهیه شود كه در آن هزینه هر اقدام عمرانی در افغانستان ذكر شده باشد.

وی افزود: ملت ایران به عنوان دوست و برادر در كنار مردم افغانستان بوده و خواهد بود و در حد توان در امور زیربنایی، اقتصادی، آموزشی و بهداشتی به این كشور كمك خواهد كرد، ضمن آنكه از مصوبات اجلاس همكاریهای اقتصادی نیز حمایت می كند.

احمدی نژاد تاكید كرد این وعده خداست كه جهان بدست صالحان و مصلح كل به همراهی حضرت مهدی اصلاح خواهد شد و عشق، ایمان و آرامش جایگزین كینه و ناامنی می شود لذا امیدوارم همه ما برای تحقق آن تلاش كنیم.

آساق**1983**1558**1577





:: برچسب‌ها: د ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: